piątek, 16 listopada 2012

Nagość w reklamie


      Drodzy Czytelnicy!

    Dziś pragnę podzielić się z Wami, moją opinią na temat nadmiernego epatowania nagością w reklamach. Czy Wy też zauważyliście, że w spotach i zdjęciach reklamowych coraz więcej ciała i nagości oznacza coraz "bardziej wypasioną" (jakby powiedzieli młodsi przedstawiciele społeczeństwa) reklamę ? Opalona skóra, obnażone mięśnie i dziwne pozycje całego jestestwa  :)  grających w spotach i pozujących do zdjęć modelek i modeli to trend bardzo popularny w dzisiejszych czasach mass mediów. Pytanie brzm : dlaczego?

z5202889X.jpg

     Jak sądzicie, co jest powodem tak daleko idących zmian w pruderyjności polskiego społeczeństwa? Czy jest to zachłyśnięcie się kulturą amerykańską i chęcią "zamerykanizowania" życia w nudnej polskiej szarości? Czy to może młode pokolenie narzuca taki trend i poszukuje czegoś więcej w reklamach niż tylko informacji dotyczącej produktu, promocji czy miejsca,w którym dana rzecz lub usługa jest dostępna?
Czy są to jeszcze inne przyczyny?

    Odpowiedź nie jest prosta gdyż jest to połączenie wielu czynników. Dzisiejsza młodzież - i nie tylko - w nieograniczonym dostępie do interenetu , telewizji czy radiofonii lekko się zagubiła. Większość nie poszukuje już tylko informacji czy czystej rozrywki, lecz kontrowersji, szoku i bodżców silnie poruszających wyobraźnię. Cóż bardziej może nacieszyć oko i ciekawość niż to, co atawistyczne, oczywiste i zawsze, mniej lub bardziej, jawnie lub  ukrycie, na topie?!. Czy tego chcemy, czy nie - nagość- w większości wymagań spełnia te kryteria. Są reklamy i billboardy śmielsze, które " nie przebierają" w środkach i są te subtelniejsze, nie uderzające tak w bezpośredniości przekazu.



    Zmniejszyły się również wymagania obserwatora reklamy. Popularni ludzie, idole, ikony stylu to już za mało żeby zachwycić i poruszyć widza. Reklama często zapada w pamięć, nie dzięki jej unikalności kolorowi czy wspaniale przedstawionemu produktowi, lecz szczegółowi ukazanemu z pazurem i charakterem. Nawet reklama popularnego jogurtu, w sposób zabawny,ale jednak, ociera się o sceny łóżkowe :D Można by tego wymieniać jeszcze wiele... zarówno przyczyn jak i przykładów :)

   Teledyski, filmy czy gry komputerowe coraz częściej zawierają tego typu obrazy,ale reklama? Z założenia króciutki, 20 sekundowy spocik, czy jedno zdjęcie w gazecie nie może nie zawierać treści połączonych z nagością? Sądzę, że może i powinna.

  Moje pytanie, które nasunęło się samoistnie- co dalej? Jak nagość przestanie wzbudzać takie emocje, przyzwolenie i entuzjazm i najzwyczajniej znudzi się odbiorcy, to co wtedy? Co będą nam pokazywali w reklamach i na zdjęciach? Co stanie sie głównym sposobem na przyciągnięcie uwagi? Czasami strach się nad tym zastanawiać....

 Jakie są Wasze opinie?

Olson :)