Rola Internetu
w życiu ludzi wzrasta. Z tą tezą już nikt nie polemizuje. To jest pewnik.
Dla przykładu Disney przed uruchomieniem nowego kanału tematycznego zlecił przeprowadzenie badania odczuć i zachowań 3 tys. dzieci z 5 krajów Europy: Polski, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Według badań, aż 60% dzieci urodzonych w latach 1995-2001 nie wyobraża sobie życia bez masowej cyfryzacji i dostępu do Internetu (źródło: Marketing w Praktyce, Nr 09 (175) .
Dla przykładu Disney przed uruchomieniem nowego kanału tematycznego zlecił przeprowadzenie badania odczuć i zachowań 3 tys. dzieci z 5 krajów Europy: Polski, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Według badań, aż 60% dzieci urodzonych w latach 1995-2001 nie wyobraża sobie życia bez masowej cyfryzacji i dostępu do Internetu (źródło: Marketing w Praktyce, Nr 09 (175) .
Internet stał
się także płaszczyzną zakrojonego na szeroką skalę marketingu i sprzedaży.
Rozpoczęło się od stron www oraz sklepów internetowych. Każda szanowana firma
posiada swoją wirtualną witrynę, gdzie prezentuję swoją firmę, przedstawia
swoje produkty/usługi oraz próbuje dokonywać
interakcji z potencjalnym klientem. W nomenklaturze speców od marketingu
takie działania noszą miano marketingu 1.0 tj. marketingu skupionego na
produkcie. W tej chwili największym sprzedawcą detalicznym na świecie jest
Amazon.com, który stał się marką samą w sobie. Ewolucja działań promocyjnych w
wirtualnym świecie przebiega bardzo szybko. Jeszcze nie skończyła się era 1.0, a już przewagę zdobywa marketing 2.0., który
odwołuję się do klienta, a nawet bezpośrednio stawią go w roli twórcy produktu/usługi.
Płaszczyzna marketingu 2.0 to wszystkie portale
społecznościowe (np. NK, FACEBOOK), cała blogosfera (np. Twitter,
blogspot.com), sfera audiowizualna (np. YOUTUBE) oraz inne, które bezpośrednio
angażują klienta w interakcje z daną marką (produkt/usługa). Wiele firm jeszcze
się wzbrania przed tymi narzędziami marketingowymi uważając je za zbyt
trywialne lub co gorsza za nieprzynoszące żadnego efektu w postaci zwiększenia sprzedaży. Firmy te mogą prędzej czy później opamiętać
się szukając ratunku w marketingu 2.0 lub
stracą taki dystans do konkurencji, że ich istnienie na rynku będzie graniczyło z cudem.
Wspomnianym
już narzędziem marketingu internetowego jest blog. W tytule artykułu padło
stwierdzenie, że jest to zapomniane
narzędzie. Jest w tym dużo prawdy, gdyż pierwsze skojarzenia z blogiem w Polsce wiążą się z rokiem 1997 i serwisem vagla.pl. Od tego czasu
minęło już prawie 16 lat, ale masowe „blogowanie” nie zawładnęło umysłem Polaków jak np. u
Amerykanów. Pozytywny aspekt jeżeli
chodzi o blogowanie możemy odnotować w Człuchowie, gdzie dużą popularnością
cieszył się blog radnego Mirosława Szałaty.
Blog jako
narzędzie marketingowe łączy zarówno cechy marketingu 1.0 jako marketingu 2.0.
Można powiedzieć, że dzięki swojej uniwersalności implikuje także treści
koncepcji marketingu 3.0, który opiera się na pozyskiwaniu klientów poprzez
szeroko rozumianą rekomendację, polecenie
oraz stworzenie pozytywnego klimatu. Poszukując prostej definicji bloga można przytoczyć fragmenty z wikipedii – „Blog (ang. web log - dziennik sieciowy) — rodzaj strony internetowej zawierającej odrębne, uporządkowane chronologicznie wpisy. Blogi umożliwiają zazwyczaj archiwizację oraz kategoryzację i tagowanie wpisów, a także komentowanie notatek przez czytelników danego dziennika sieciowego. Blogi zawierają osobiste przemyślenia, uwagi, komentarze, rysunki, a nawet nagrania (audio i wideo) - przedstawiają w ten sposób światopogląd autora. Dzienniki sieciowe mają też wiele innych zastosowań: mogą być używane jako wortale poświęcone określonej tematyce, narzędzia marketingu czy komunikacji (np. politycznej)”. (źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Blog).
oraz stworzenie pozytywnego klimatu. Poszukując prostej definicji bloga można przytoczyć fragmenty z wikipedii – „Blog (ang. web log - dziennik sieciowy) — rodzaj strony internetowej zawierającej odrębne, uporządkowane chronologicznie wpisy. Blogi umożliwiają zazwyczaj archiwizację oraz kategoryzację i tagowanie wpisów, a także komentowanie notatek przez czytelników danego dziennika sieciowego. Blogi zawierają osobiste przemyślenia, uwagi, komentarze, rysunki, a nawet nagrania (audio i wideo) - przedstawiają w ten sposób światopogląd autora. Dzienniki sieciowe mają też wiele innych zastosowań: mogą być używane jako wortale poświęcone określonej tematyce, narzędzia marketingu czy komunikacji (np. politycznej)”. (źródło: http://pl.wikipedia.org/wiki/Blog).
Pisanie bloga
nie jest sprawą trudną. Warto jednak przed rozpoczęciem pracy nad własnym dziennikiem
sieciowym, zapoznać się z 18 podstawowymi zasadami kunsztu blogowania.