piątek, 16 listopada 2012

Nagość w reklamie


      Drodzy Czytelnicy!

    Dziś pragnę podzielić się z Wami, moją opinią na temat nadmiernego epatowania nagością w reklamach. Czy Wy też zauważyliście, że w spotach i zdjęciach reklamowych coraz więcej ciała i nagości oznacza coraz "bardziej wypasioną" (jakby powiedzieli młodsi przedstawiciele społeczeństwa) reklamę ? Opalona skóra, obnażone mięśnie i dziwne pozycje całego jestestwa  :)  grających w spotach i pozujących do zdjęć modelek i modeli to trend bardzo popularny w dzisiejszych czasach mass mediów. Pytanie brzm : dlaczego?

z5202889X.jpg

     Jak sądzicie, co jest powodem tak daleko idących zmian w pruderyjności polskiego społeczeństwa? Czy jest to zachłyśnięcie się kulturą amerykańską i chęcią "zamerykanizowania" życia w nudnej polskiej szarości? Czy to może młode pokolenie narzuca taki trend i poszukuje czegoś więcej w reklamach niż tylko informacji dotyczącej produktu, promocji czy miejsca,w którym dana rzecz lub usługa jest dostępna?
Czy są to jeszcze inne przyczyny?

    Odpowiedź nie jest prosta gdyż jest to połączenie wielu czynników. Dzisiejsza młodzież - i nie tylko - w nieograniczonym dostępie do interenetu , telewizji czy radiofonii lekko się zagubiła. Większość nie poszukuje już tylko informacji czy czystej rozrywki, lecz kontrowersji, szoku i bodżców silnie poruszających wyobraźnię. Cóż bardziej może nacieszyć oko i ciekawość niż to, co atawistyczne, oczywiste i zawsze, mniej lub bardziej, jawnie lub  ukrycie, na topie?!. Czy tego chcemy, czy nie - nagość- w większości wymagań spełnia te kryteria. Są reklamy i billboardy śmielsze, które " nie przebierają" w środkach i są te subtelniejsze, nie uderzające tak w bezpośredniości przekazu.



    Zmniejszyły się również wymagania obserwatora reklamy. Popularni ludzie, idole, ikony stylu to już za mało żeby zachwycić i poruszyć widza. Reklama często zapada w pamięć, nie dzięki jej unikalności kolorowi czy wspaniale przedstawionemu produktowi, lecz szczegółowi ukazanemu z pazurem i charakterem. Nawet reklama popularnego jogurtu, w sposób zabawny,ale jednak, ociera się o sceny łóżkowe :D Można by tego wymieniać jeszcze wiele... zarówno przyczyn jak i przykładów :)

   Teledyski, filmy czy gry komputerowe coraz częściej zawierają tego typu obrazy,ale reklama? Z założenia króciutki, 20 sekundowy spocik, czy jedno zdjęcie w gazecie nie może nie zawierać treści połączonych z nagością? Sądzę, że może i powinna.

  Moje pytanie, które nasunęło się samoistnie- co dalej? Jak nagość przestanie wzbudzać takie emocje, przyzwolenie i entuzjazm i najzwyczajniej znudzi się odbiorcy, to co wtedy? Co będą nam pokazywali w reklamach i na zdjęciach? Co stanie sie głównym sposobem na przyciągnięcie uwagi? Czasami strach się nad tym zastanawiać....

 Jakie są Wasze opinie?

Olson :)


2 komentarze:

  1. Badania przeprowadzone na reprezentatywnej grupie mężczyzn dowodzą, że faceci są wzrokowcami i potrzebują silnych bodźców, aby dany temat przykuł ich uwagę i zachował się w pamięci na dłużej. Fakt ten niewątpliwie wykorzystują producenci gier komputerowych. W dzisiejszych czasach głównym "targetem" koncernów produkujących gry komputerowe są mężczyźni w wieku od 23 do 35 lat. By przykuć uwagę takiego klienta bohaterem gry nie może być już sympatyczny, grubiutki człowieczek imieniem Mario ratujący księżniczkę z opresji. Dziś coraz więcej gier przypomina czarny scenariusz ludzkiego życia, a ich bohaterami są kryminaliści. Najdobitniejszym przykładem jest popularna seria "GTA". Do odpowiedniego rozpropagowania takiego produktu niezbędna jest mocna reklama, w tym wypadku przedstawiająca głównego bohatera jako gangstera i dziwkarza otoczonego grupą skąpo ubranych lasek.
    Należy jednak podkreślić, że nie wszyscy się z taką rzeczywistością godzą. Dowodem tego są skargi wpływające do Rady Reklamy. Dotyczą one głównie bilbordów propagujących (według skarżących) pornografie oraz zachowania nieobyczajne.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zgadza się,ale odpalenie gry komputerowej jest dobrowolne i bardzo świadome. Natomiast reklama atakuje nas z każdej strony, dobrowolnie czy nie, świadomie czy nie i chcąc nie chcąc widzisz ją na ulicach, magazynach, ulotkach. Nagość nie powinna być tak dostępna i wszechobecna. Odpalenie gry komputerowej jest w pełni Twoim wyborem - reklama nie do końca...

    OdpowiedzUsuń