niedziela, 3 lutego 2013

Blog jako kreatywny sposób szukania pracy - studium przypadku


W niedawno opublikowanym artykule na portalu Inregio24  „Blog zapomniane narzędzie (auto)promocji w Internecie”  poruszyłem marketingowy aspekt blogowania. Dziś swoiste studium przypadku – blog jako (auto)promocja na rynku pracy.

Koniec XX wieku to ewolucja w podejściu do poszukiwania pracy. Oprócz ofert z „pośrednika” jakimi raczeni byli absolwenci szkół – zaczynając od szkół zawodowych, kończąc na magistrach – oraz ofert gazetowych pojawiły się portale promujące zatrudnienie np. pracuj.pl. Kolejnym krokiem był portal społecznościowy GoldenLine – swoista giełda specjalistów z różnych branż, gdzie potencjalny pracodawca mógł wziąć pod lupę potencjalnego przyszłego pracownika.

O ile etap rozmowy kwalifikacyjnej i sposobu zachowywania się na niej nie zmienił się diametralnie od czasów wyłącznych ofert pośrednika, o tyle cechy, które mogą zaważyć na zdobyciu wymarzonej pracy uległy ewolucji. Oprócz „twardych” kwalifikacji – wykształcenia, stopnia znajomości języka, posiadania prawo jazdy itd. – istotne dla pracodawcy stały się kompetencje „miękkie”. Coraz częściej brana jest pod uwagę także kreatywność – szczególnie w branży reklamowej (marketingowej).  Ale jak pokazać kreatywność  podczas rozmowy kwalifikacyjnej?

Na świetny pomysł wpadła mieszkanka Gdańska – Ewa Suchodolska. Proszę mnie nie posadzać o jakąś ukrytą promocję, ale jest to świetny przypadek, aby podjąć się analizy reklamy – auto reklamy człowieka poszukującego pracy. 

Screen strony - dziewczynazdredami.pl

Pani Ewa założyła stronę – jak mniemam darmową stronę na szablonie blogspotu -> www.dziewczynazdredami.pl .  Już samą nazwą podaje dwie informacje – jestem kobietą i popieram niekonwencjonalny styl życia (dredy).  Po wejściu na stronę widzimy szczęśliwą matkę z dwójką dzieci – „Nasza mama jest super”. Pani Ewa trzyma tabliczkę z napisem szukam pracy.

Pierwszy post (i jak na razie jedyny) wyjaśnia cel bloga – „Niniejszy blog powstał z myślą o niekonwencjonalnym dotarciu do pracodawców”. Blog zawiera kilka podstron:
·  Szukam pracy
·  O mnie
·  Curriculum Vitae
·   Referencje
·   Jakiej pracy szukam?
·   Sesje z Arturem
·    Podziękowania

Jest pełen zestaw informacji dla pracodawcy, który zazwyczaj przekazywany jest potencjalnym zatrudniającym w formie tradycyjnej – listowej, teczki czy e-maila.  Z informacji zawartych emanuje szczerość  - nie ma nic do ukrycia.  Zapewne blog został wypromowany w Internecie – Pani Ewa ma konto na Google+.

Jednak bezrobotna nie poprzestała na kampanii internetowej. Wykupiła miejsce billboardowe, aby zwiększyć grono odbiorców swojej strony. To swoisty popis kreatywności, który także spotkał się  z zainteresowaniem lokalnych mediów – portalu trójmiasto.pl.

Billboard przy ul. Grunwaldzkiej w Gdańsku
Źródło: www.trójmiasto.pl

Prywatna inicjatywa przypomina mi trochę działania władz Poznania, którzy poszukiwali pracowników dla wielu branż w innych dużych miastach...

Kampania promująca Poznań jako miejsce pracy w Gdańsku
Źródło:  www.tvn24.pl 

Kampania promująca własną osobę na rynku pracy dopiero się rozpoczęła. W niedalekiej przyszłości, postaram się ukazać finał tej akcji uzyskując informację od samej inicjatorki. 

Adam Kopczyński


ZAPOWIEDŹ - JUŻ W NAJBLIŻSZY PIĄTEK W REKLAMA POD LUPĄ

Już dziś zapraszam na kolejny artykuł –> „Super Bowl  - święto sportu, reklamy i konsumpcji”– czyli finału ligi futbolowej w USA. Wydarzenie sportowe roku w Ameryce – oglądalność na poziomie 100 – 115 mln widzów – kreatywne i kosztowne reklamy marek w przerwie meczu oraz sprzedaż około meczowa. Szeroka analiza reklam i wydarzenia tylko w reklamapodlupa.blogspot.com 





18 komentarzy:

  1. Siema! Bardzo dobry wpis, jak zresztą cały blog. Przybyłem do Ciebie przypadkowo, jednak bez najmniejszej dozy wątpliwości wpadnę kolejny raz. Póki co – odpłacając się sugeruję wizytę na tej stronie. PZDR!

    OdpowiedzUsuń
  2. Powiem szczerze, że ten pomysł Pani Ewy z blogiem to bardzo ciekawa inicjatywa, jeszcze się z czymś takim nie spotkałem. Gdybym zobaczyła taki bilbord na ulicy to zapewne pomyślałabym, że to reklama jakiegoś portalu, który zawiera oferty pracy, a tu taka pozytywna niespodzianka.

    OdpowiedzUsuń
  3. Rzeczywiście ciekawa inicjatywa i pomysł. Widać, że kreatywność i pomysłowość zawsze pomaga w życiu!

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo ciekawy blog :) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy artykuł. Zarówno blog, jak i wszelkie inne aktywności w Internecie mogą być świetnym sposobem na znalezienie wymarzonej pracy. Prowadząc np. stronę poświęconą swojej pasji jest szansa na to, że firma w danej branży zainteresuje się nami i zechce zaprosić nas do współpracy.

    OdpowiedzUsuń
  6. tego typu formy stają się coraz popularniejsze w ostatnim czasie...

    OdpowiedzUsuń
  7. bardzo podobaja mi sie takie akcje

    OdpowiedzUsuń
  8. Całkiem fajny pomysł. Myślę, że wielu pracodawców doceni taką kreatywność:)

    OdpowiedzUsuń
  9. No niestety, szukanie pracy to prawdziwe wyzwanie;p

    OdpowiedzUsuń
  10. Najlepsze blogi są stworzone z myślą o tym, aby podzielić się wiedzą, którą nabywało się z pasji lub zainteresowania. To jest jeden z nich - Polecam!

    OdpowiedzUsuń